ייבוא אישי של רכב אספנות לישראל – המדריך המקיף
יבוא רכב אספנות לישראל
ייבוא אישי של רכב אספנות הוא תהליך ייחודי ושונה מהייבוא של רכב רגיל. מדובר ברכב שהוא הרבה יותר מכלי תחבורה – זהו חפץ עם ערך היסטורי, רגשי ואספני, ולעיתים קרובות גם השקעה. יחד עם זאת, ייבוא רכב כזה כפוף לחוקים ברורים ולשורת תנאים רגולטוריים שלא ניתן לעקוף. אם אתם שוקלים לייבא רכב אספנות, חשוב להכיר היטב את ההגדרות, הדרישות, ההגבלות והחובות הקשורות בכך.
הגדרת רכב אספנות לפי החוק
רכב אספנות מוגדר בתקנה 271 לתקנות התעבורה כ"אופנוע, רכב נוסעים פרטי, אוטובוס, רכב עבודה, רכב חילוץ ורכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 12,000 ק"ג, שמלאו 30 שנים משנת ייצורו ואשר צוין ברישיון הרכב כרכב אספנות". חשוב להבין כי ההגדרה מבוססת על שנת הייצור בלבד – לא על תאריך הרישום או תחילת השימוש. רכב שלא עונה על דרישת הגיל לא יוכל להיכנס לארץ תחת הקטגוריה הזו.
תנאים והגבלות ליבוא רכב אספנות
ייבוא אישי של רכב אספנות מתאפשר מכוח סעיף 31(א)(2) לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, ובכפוף לסעיף 7 בתקנות הרישוי. בשונה מייבוא של רכב "רגיל", מותר לייבא עד חמישה רכבי אספנות בשנה, בתנאי שהיבואן עומד בכל הדרישות ובאישור משרד התחבורה.
הרכב המיובא חייב להיות מסוג M1 (רכב נוסעים פרטי), N1 או אופנוע, ולהימצא במצב מקורי כפי שיוצר (עד כמה שניתן), כלומר ללא שינויים מבניים או הסבות. ייבוא של רכב שיוצר במספר שלבים (multi stage) אסור, למעט motor-home במשקל של עד 4,000 ק"ג ורכב שהומר לתצורת רפליקה קלאסית.
במקרה של רפליקה, חובה להציג תעודת בדיקה ממעבדה אירופית מוסמכת, או לחלופין הצהרת יצרן על כך שהרכב עומד בדרישות תקינה אמריקאית או קנדית. רכב שלא יעמוד בכך לא יאושר ליבוא.
רכב אספנות חייב להיות כשיר לרישום במדינת המקור שהיא אחת ממדינות האיחוד האירופי, ארה"ב או קנדה, עם רישיון בתוקף, וללא היסטוריה של הורדה מהכביש לצמיתות. לא ניתן לייבא רכב שנגרם לו נזק לשלדה, למערכות ההיגוי, הבלמים או המתלים, רכב שבו נפתחו כריות אוויר (במידה ויש), או רכב שהוגדר כ- salvage או total loss.
בנוסף, נדרש שהרכב יגיע עם הגה בצד ימין (כלומר – בצד שמאל של הרכב), בהתאם לתקנות משרד התחבורה. לא ניתן לייבא רכב עם הגה שמאלי אלא אם הוא מיועד לתצוגה בלבד.
הרכב המיובא חייב להיות מסוג M1 (רכב נוסעים פרטי), N1 או אופנוע, ולהימצא במצב מקורי כפי שיוצר (עד כמה שניתן), כלומר ללא שינויים מבניים או הסבות. ייבוא של רכב שיוצר במספר שלבים (multi stage) אסור, למעט motor-home במשקל של עד 4,000 ק"ג ורכב שהומר לתצורת רפליקה קלאסית.
במקרה של רפליקה, חובה להציג תעודת בדיקה ממעבדה אירופית מוסמכת, או לחלופין הצהרת יצרן על כך שהרכב עומד בדרישות תקינה אמריקאית או קנדית. רכב שלא יעמוד בכך לא יאושר ליבוא.
רכב אספנות חייב להיות כשיר לרישום במדינת המקור שהיא אחת ממדינות האיחוד האירופי, ארה"ב או קנדה, עם רישיון בתוקף, וללא היסטוריה של הורדה מהכביש לצמיתות. לא ניתן לייבא רכב שנגרם לו נזק לשלדה, למערכות ההיגוי, הבלמים או המתלים, רכב שבו נפתחו כריות אוויר (במידה ויש), או רכב שהוגדר כ- salvage או total loss.
בנוסף, נדרש שהרכב יגיע עם הגה בצד ימין (כלומר – בצד שמאל של הרכב), בהתאם לתקנות משרד התחבורה. לא ניתן לייבא רכב עם הגה שמאלי אלא אם הוא מיועד לתצוגה בלבד.
חובות תחזוקה, שימוש ורישוי של רכב אספנות
רכב אספנות מחייב תחזוקה שוטפת מול משרד הרישוי: בכל חידוש רישיון יש להציג אישור ממוסך מורשה שבדק את הרכב עד שלושה חודשים לפני מועד הטסט. החל מה-1 באוגוסט בכל שנה נדרש לבצע בדיקת חורף במוסך מורשה.
הרכב חייב לשאת לוחית הכוללת את הכיתוב "רכב אספנות", ואסור לו לנוע בכבישים בשעות 7:00–9:00 בימי א'-ה' שאינם חגים. כמו כן, הרכב פטור מתשלום אגרה עבור התקופות שבהן רישיון הרכב לא היה בתוקף, כמו כן קיימת הגבלה על ביצוע העברת בעלות ברכב לאחר במשך שנה לפחות מיום הרישום בישראל (למעט מקרים חריגים).
הרכב חייב לשאת לוחית הכוללת את הכיתוב "רכב אספנות", ואסור לו לנוע בכבישים בשעות 7:00–9:00 בימי א'-ה' שאינם חגים. כמו כן, הרכב פטור מתשלום אגרה עבור התקופות שבהן רישיון הרכב לא היה בתוקף, כמו כן קיימת הגבלה על ביצוע העברת בעלות ברכב לאחר במשך שנה לפחות מיום הרישום בישראל (למעט מקרים חריגים).
אז איך מתחילים - תהליך קבלת רישיון יבוא לרכב אספנות
כמו בכל בקשת יבוא של כלי תחבורה לישראל החוק הראשון הוא שיש להגיש (ולקבל) אישור רישיון יבוא טרם שילוח הרכב לישראל!
את הבקשה נגיש דרך אתר GOV, בחלקה הראשון של הבקשה נמלא את הפרטים האישיים והנתונים "היבשים" של הרכב ולקראת סופה נצרף את המסמכים הנדרשים.
מסמכים נדרשים:
הסכם תיווך (במידה והשתמשתם בשירות של מתווך ביבוא אישי כמוני – ממליץ בחום).
תצהיר רכב אספנות
רישיון רכב – אם הרכב מיובא מארה"ב TITLE
מפרט טכני/קטלוג של הרכב
תצהיר יבוא – מלא וחתום על ידי עורך דין
תמונות הרכב – מלפנים, מאחור, צד ימין וצד שמאל
מסמכים נדרשים:
תהליך היבוא
לאחר בדיקת הבקשה על ידי משרד התחבורה וקבלת היתר רישיון היבוא נותר לנו התהליך הלוגיסיטי והבירוקרטי בארץ (נגיע אליו).
שילוח
כמובן שלתהליך השילוח חשיבות רבה על המחיר הסופי וכדאיות העסקה (למרות שלעיתים כסף לא משחק כאן תפקיד) מכיוון שחישוב המיסוי חל גם עליו. ככלל עלויות השינוע מאירופה זולות יותר מארה"ב ויש לקחת בחשבון הובלה יבשתית שגם היא יכולה לייקר לנו את עלות השילוח.
ומכאן שני טיפים:
1. חפשו רכבים ליד ערי נמל עם קו לישראל (ככל הניתן)
2. השתמשו בשרותי משלח שעובד בתדירות גבוה עם רכבים ובכך אולי תוכלו לחלוק מכולה עם יבואן רכב אחר ולצמצם את העלויות.
מכס
אין יותר מידי להרחיב בנושא צרו קשר עם סוכן מכס שמבין את התחום על מנת למנוע טעויות אפשריות, עלות ממוצעת לתיק רכב נעה בין 1,000-1,500 ש"ח + מע"מ. במסגרת המכס הרכב יעבור בדיקה פיזית וזיהוי שאכן מדובר ברכב שהוצר עליו בעת בקשת הרישיון.
הוצאת רישיון זמני
לאחר שחרור הרכב ממכס תצטרכו להגיש בקשה לרישיון זמני (48 שעות) ולקחת את הרכב למכון רישוי מורשה לביצוע בדיקה לפי תקנה 309 + טסט והוצאת רישיון רכב קבוע.
שילוח
כמובן שלתהליך השילוח חשיבות רבה על המחיר הסופי וכדאיות העסקה (למרות שלעיתים כסף לא משחק כאן תפקיד) מכיוון שחישוב המיסוי חל גם עליו. ככלל עלויות השינוע מאירופה זולות יותר מארה"ב ויש לקחת בחשבון הובלה יבשתית שגם היא יכולה לייקר לנו את עלות השילוח.
ומכאן שני טיפים:
1. חפשו רכבים ליד ערי נמל עם קו לישראל (ככל הניתן)
2. השתמשו בשרותי משלח שעובד בתדירות גבוה עם רכבים ובכך אולי תוכלו לחלוק מכולה עם יבואן רכב אחר ולצמצם את העלויות.
מכס
אין יותר מידי להרחיב בנושא צרו קשר עם סוכן מכס שמבין את התחום על מנת למנוע טעויות אפשריות, עלות ממוצעת לתיק רכב נעה בין 1,000-1,500 ש"ח + מע"מ. במסגרת המכס הרכב יעבור בדיקה פיזית וזיהוי שאכן מדובר ברכב שהוצר עליו בעת בקשת הרישיון.
הוצאת רישיון זמני
לאחר שחרור הרכב ממכס תצטרכו להגיש בקשה לרישיון זמני (48 שעות) ולקחת את הרכב למכון רישוי מורשה לביצוע בדיקה לפי תקנה 309 + טסט והוצאת רישיון רכב קבוע.
מיסוי על רכב אספנות
המיסוי על רכב אספנות זהה בעיקרו למיסוי על רכב רגיל. ערך הרכב לצורכי מכס מורכב ממחיר הרכב ללא מע"מ במדינת המקור, בתוספת עלות ההובלה וביטוח (אם בוצע). על בסיס ערך זה מחושבים המיסים הבאים:
מכס בשיעור של 7%.
ניתן לקבל פטור ממכס רק אם הרכב יוצר במדינה שיש לישראל איתה הסכם סחר, ההובלה בוצעה ישירות מאותה מדינה, והוצגה תעודת מקור. בפועל, כמעט בלתי אפשרי להציג תעודת מקור ברכב אספנות, ולכן ברוב המקרים ישולם המכס המלא.
מס קנייה בשיעור 83%.
מע"מ בשיעור 18%.
במקרים מסוימים ייתכן כי ערך הרכב לצורכי מס ייקבע לפי הערכת שמאי מטעם רשות המיסים ולא לפי מחיר הרכישה בפועל, בעיקר כאשר מדובר ברכבים נדירים, משוחזרים או כאלה שמחירם הוצהר כנמוך במיוחד (יש דרכים להתמודד עם הנושא).
ניתן לקבל פטור ממכס רק אם הרכב יוצר במדינה שיש לישראל איתה הסכם סחר, ההובלה בוצעה ישירות מאותה מדינה, והוצגה תעודת מקור. בפועל, כמעט בלתי אפשרי להציג תעודת מקור ברכב אספנות, ולכן ברוב המקרים ישולם המכס המלא.
במקרים מסוימים ייתכן כי ערך הרכב לצורכי מס ייקבע לפי הערכת שמאי מטעם רשות המיסים ולא לפי מחיר הרכישה בפועל, בעיקר כאשר מדובר ברכבים נדירים, משוחזרים או כאלה שמחירם הוצהר כנמוך במיוחד (יש דרכים להתמודד עם הנושא).
לסיכום
ייבוא רכב אספנות הוא פרויקט מורכב ומדויק, אך אפשרי בהחלט. מי שמבצע אותו נכון – יכול ליהנות מכלי ייחודי שאין שני לו בארץ, ולחסוך עלויות משמעותיות לעומת רכישה דרך סוחרים. יחד עם זאת, מדובר בתחום עם רגולציה קפדנית שמחייבת הבנה מלאה של החוק, נהלי משרד התחבורה ורשות המיסים.
אם אתם שוקלים לייבא רכב אספנות – אני מזמין אתכם ליצור קשר לייעוץ אישי ומקצועי, הכולל בדיקת התאמה רגולטורית, סיוע בהגשת הבקשות, הכנת מסמכים ותיאום תהליך היבוא כולו עד הרישוי הסופי.